26 February 2014

TIROID: HIPER ATAU HIPO

بسم الله الرحمن الرحيم, السلام عليكم

APA ITU TIROID

lokasi tiroid

Tiroid adalah kalenjar endokrin yang terletak kat leher yang relate dengan kawalan hormon badan kita. Kalenjar yang berbentuk rama-rama ni mengeluarkan hormon tiroksin atau T4 dan liothyronine atau T3. Secara keseluruhannya ia mengatur aktiviti kesihatan badan seluruhnya. 

Tiroid ternahagi kepada 2 : Hipotiroid dan Hipertiroid

Pengalaman saya sebagai pesakit HIPERtirodism

Pada awalnya aku tak sedar pun aku mengalami tiroid. Time dapat tahu tu aku mengandung anak first, pergi check-up kat Klinik kesihatan Sri Rampai time tu. Pastu nurse tanya ade history sakit itu ini tak, pastu ade rasa apa apa tak dengan diri sendiri. Pastu bermula la sesi aku bercerita.

'Misi, saya rasa ada something macam block bila saya nak telan air liur. Macam somehing melekat kat situ. Pastu kat leher macam timbul skit.'

Haaaa, bermula dari situlaa tiroid aku di diagnose. Guna ayat diagnose beb. Hehehe. Misi pun panggil lagi sorang misi. Cek leher aku. Dia suh aku telan, dia trus cakap, haaa ni tiroid ni. Terus panggil doktor. Doktor pun tekan2 laa leher aku, dia cakap yup, this is tiroid. Korang tau dak masa aku timbang berat first time check-up, berat aku mendadaknya turun dari 48-49 ke 43. 

Jaw is dropping laa!!! T_T

Terus je doktor bagi form suh complete untuk ambik darah cek for tiroid. Bla bla bla dun dam dun dam aku kene pergi sana sini pi klinik ni, klinik tu just semata2 untuk ambik darah. Penat! Tapi aku sabor jelaa. 

2 week after ambik darah, misi call. Bagitau result tiroid ku. Nanges! Bacaan hormon tiroid dalam darah sangat la tinggi. Yang mampu aku buat aku doa supaya bayi yang aku kandung tak tereffected dengn keadaan aku time tu. Aku just nangis kat husband. Dia pun tak tau nak cakap ape. Dia just cakap andai dia boleh ambik sakit aku, dia nak ambik. Cewaaaaahhh. hahahaha, So lepas dah tau aku memang ade tiroid, doktor refer aku ke HKL. 

Bila dah kene refer ke HKL, so ada afw procedure baru yang kene buat macam buat test jantung. Pasang wayar berselirat bagai sebb nak tengok kadar denyutan macam mana. So far aku lalui semua test tu dengan tenang. Just follow the flow. Aku tak bantah sikit pun. Ahaksss.

Ambik darah memang seingat aku sebulan sekali kut. Just to monitor hormon tiroid tinggi ke rendah. So mulai dari hari aku dapat tahu aku confirm ade tiroid, aku on treatment makan ubat tiroid laa. Berlambaks. 2 jenis je pun. tapi 2-3 biji 3 kali sehari. ade 2 kali. depend pada dos keadaan semasa.

Berterusan laa treatment aku makan ubat sampai kandungan usia berumur 7 bulan. Bila pergi cek mengandung and update pasal tiroid, Doktor cakap bacaan tiroid aku dah back to normal. ALHAMDULILLAH. So, mulai hari tu aku dah tak makan ubat sampai aku bersalin. (bersalin kat Hospital Besar Kuala Terengganu). 

Al - kesah tiroid kembali semula selepas aku bersalin. Tiroid kembali semula lepas aku tengok berat badan aku cepat susut and aku cepat kurus. Dia datang lagiiii...

Ambik semula darah kat klinik biase, pastu kene refer HKL semula bahagian pakar untill now. Aku masih on treatment tiroid. Sekarang aku makan ubat doktor di samping ambik supplement Shaklee. Result latest kita tau next 2 week ok. kite tengok ape hasilnya. So far heartbeat aku dah back to normal since aku consume jugak Omega Guard Shaklee. Sebab doktor kat klinik cakap takut jantung bengkak..

Korang nak try vitamin tiroid macam aku amalkan, boleh klik link ni ok (vitamin tiorid). Semoga memberi manfaat pada korang.


Cerita ni akan bersambung pada minggu lepas aku tau result tiroid k. Selamat membaca. Jangan serik yer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Untuk dapatkan produk Shaklee yang dicadangkan, boleh hubungi 6019-2872442 - Lieya menerusi SMS @ CALL @ WHATSAPP untuk respond pantas. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

INI BLOG FAIRUS EMILIA. TERIMA KASIH KERANA SUDI BERKUNJUNG DAN JANGAN LUPA FOLLOW YER